Vanaf 23 maart 2024 starten Yde Wierda en het Nationaal Openbaar Vervoer-museum een nieuw project: tijdreizen door Friesland. De eerste ‘tijdreis’ is een reis door het merengebied en Gaasterland. Deelnemers reizen in een oldtimer-bus door het gebied, waarbij tijdreis-gids Yde ze meeneemt op een reis door alle tijden.

Oldtimerbussen
Deelnemers reizen met bussen uit de jaren ’50 en ’60, dus bij het instappen wanen ze zich al in andere tijden. Dat zal de hele reis zo blijven: verhalen, anekdotes en legendes van ijstijd tot nu komen in willekeurige volgorde voorbij. Het verhaal van bijna-steden, verdwenen dorpen en vreemde snuiters. De deelnemers gaan de verhalen niet alleen horen, maar ook zien ze de locaties waar ze zich afspeelden, zodat het nog meer gaat leven. Saai wordt het zeker niet: Yde weet de nodige verrassingen en humor in de tijdreizen aan te brengen, dus dit project is zeker niet alleen geschikt voor geschiedenis-fanaten.

Reserveren
De tijdreis staat al meerdere keren gepland, van 23 maart t/m 29 juni 2024. Wie één van deze bijzondere tijdreizen mee wil beleven, kan reserveren via www.tijdreizendoorfriesland.com. Bij veel interesse zullen ook de rest van het jaar reizen in de planning komen. Daarnaast willen Yde en het museum ook tijdreizen op maat maken, voor bijvoorbeeld familie-uitjes, personeelsreisjes of verenigingen.

Verhalen en geschiedenis laten leven
Doel is om de mooie verhalen en rijke geschiedenis van ons gebied meer te laten leven, zowel bij toeristen als bij Friezen zelf. Yde: ”als we in het buitenland op vakantie zijn, gaan we vaak van alles bekijken. Maar van onze eigen streek weten we vaak maar weinig. Terwijl er zoveel moois is te zien en zulke mooie verhalen zijn”.  Dat moest anders, vond hij. Samen met Janny Oudhuis van het NOV-museum in Ouwsterhaule ontwikkelde hij daarom deze bijzondere tijdreis. Zij was meteen enthousiast en ziet dit als een prachtige inzet van de bussen van het museum.

Tijdreisleider Yde
Yde is een ervaren verhalenverteller. Hij is trouwambtenaar, was jaren radiomaker, gids voor verschillende projecten en opdrachtgevers zoals gemeente De Fryske Marren en Culturele Hoofdstad, en doet rondleidingen voor Museum Joure. Mensen een fijne belevenis bezorgen is zijn passie. En dan graag met humor.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yde Wierda.
Email: defryskeferhaler@gmail.com
Voor meer info kunt u de website van tijdreizen bezoeken.